Je keuze rond 1 waarde. Je legt uit waarom die waarde absoluut
noodzakelijk is in relaties tussen mensen.
De waarde die
voor mij het allerbelangrijkste is en waarmee alles valt of staat in
een
relatie is: eerlijkheid. Eerlijkheid tegenover jezelf, maar ook, en vooral
tegenover anderen. Men zegt wel eens: eerlijkheid duurt het langst. Wel daar
sta ik volledig achter. Onder eerlijkheid versta ik dat men respect heeft voor
de ander, zijn of haar ideeën, opvattingen en noden. Maar ook dat men niet
steelt, liegt en bedriegt. Dit alles komt de samenhorigheid ten goede. Een
relatie die gebaseerd is op eerlijkheid kan tegen een stootje. Men kan alles
aan elkaar vertellen, zowel positieve als negatieve dingen, zonder zich te
moeten afvragen of dit wel ok is. In een gezonde relatie moet men ook niet
altijd ja zeggen. Men kan er zonder probleem nee zeggen en eerlijk eigen
grenzen aangeven.
Het respect
en de eerlijkheid moet uiteraard van weerszijden komen, anders komt dit de
relatie op termijn niet ten goede.
Wie eerlijk
is, heeft een sterker zelfrespect en wordt ook door anderen vertrouwd.
Je gekozen casus. Je geeft je eerste
mening op jouw blog. Verder lees je de meningen van medestudenten over deze
casus. Deze meningen kunnen je helpen bij het verder nuanceren en beargumenteren
van je mening.
Gekozen casus: Klasse Huiswerk
Wil je zelf het artikel eens lezen dan
vind je hieronder de link:
Wat mij
betreft mag huiswerk onmiddellijk afgeschaft worden. Ik deel hiermee de mening
van kinderpsychiater Marina Danckaerts die meent dat men in school een moment
zou moeten voorzien waarin de kinderen de tijd hebben om de leerstof te
studeren en te oefenen. Af en toe een creatieve opdracht voor thuis vind ik wel
ok. Dat kan zowel voor de ouders als voor de kinderen nog een leuke activiteit
zijn.
De kinderen
zitten al de ganse dag op de schoolbanken en verdienen het dan wel om daarna te
ontspannen en niet onder druk te staan. Kinderen die het moeilijk hebben om te
leren, kunnen zich dan ontspannen en zich bezighouden met dingen die hen wel
interesseren of dingen die hen wel goed lukken. Hierdoor hebben zij niet steeds
een faal ervaring. De kinderen die graag en goed leren en meer uitdagingen
willen, zoeken die dan zelf ook wel op door boeken te lezen, educatieve
spelletjes te spelen, …
Geen huiswerk
meer, betekent voor vele gezinnen een herademing; geen
‘het-huiswerk-moet-nog-af’-stress meer, gezellig samen bezig zijn met de
kinderen, allemaal gezellig samen in de zetel naar tv kijken, meer tijd voor
leuke hobby’s, … Alleen maar voordelen dus.
Je mening omtrent deze casus door het
ethisch model uit de cursus erop toe te passen.
Het ethisch
model bestaat uit negen elementen:
- Twee
voorwaarden
·
Grondhouding
aannemen
§
Mijn
mening is gebaseerd op mijn eigen visie, aangevuld met mijn inleving in de
kinderen, ouders en leerkrachten. Ik aanvaard de eigenheid van de kinderen die
elk op hun eigen manier de vrije tijd kunnen invullen, de ouders die ontlast
worden en de leerkrachten die erop toezien dat de kinderen de leerstof
voldoende onder de knie krijgen.
·
Dialoog
voeren
§
De
eindbeslissing hieromtrent moet genomen worden in overleg met alle partijen.
Iedereen moet de kans krijgen om gehoord te worden en zijn/haar mening te
verdedigen.
- Vier
aandachtspunten
·
Situatie
analyseren
§
Iedereen
moet op de hoogte zijn van alle voor- en nadelen, van alle elementen die
invloed hebben op het leergebeuren.
·
Zoeken
naar handelingsmogelijkheden
§
Creatief
nadenken over oplossingen of voorstellen waarin alle partijen zich kunnen
vinden.
·
Motieven
verhelderen
§
Iedereen
krijgt de kans om zijn standpunt te verdedigen. Zowel positieve als negatieve
ervaringen/standpunten moeten besproken worden.
·
Effecten
inschatten
§
Zowel
op korte als op lange termijn kijken welke de resultaten van de beslissing
zullen zijn. De kinderen die vlot meekunnen op school, zullen geen of weinig
invloed ervaren van het afschaffen van huiswerk. De kinderen die het moeilijker
hebben, kunnen misschien aangepaste kleine taken meekrijgen, die op een speelse
en leuke manier kunnen uitgevoerd worden.
·
Intuïties
uitspreken
§
Huiswerk
is in de meeste gezinnen een noodzakelijk kwaad: de kinderen zijn moe, hebben
er geen zin in, willen spelen, hebben zich al de ganse dag moeten concentreren.
De ouders zijn ook moe, hebben er ook geen zin in, willen leuke dingen doen in
plaats van te sakkeren omdat het huiswerk niet vlot. Dit alles leidt tot
onnodige spanningen en frustraties. Het kan ook anders.
·
Normen
verduidelijken
§
Er
moeten duidelijke afspraken gemaakt worden over het wanneer, hoe, waar de
kinderen dan wel de leerstof oefenen en instuderen.
·
Waarden
evalueren
§
Huiswerk
afschaffen is goed voor de kinderen en ouders die het als een last zien.
Gezinnen waar het huiswerk belangrijk is, kunnen op hun manier een invulling
geven aan het huiswerk.
Bronvermelding:
Beerens, N. (2015). Huiswerk afschaffen? [online artikel]. Afgehaald van
website https://www.klasse.be/3609/
Weer een persoon gevonden dat het huiswerk zou afschaffen! Heel tof, ik koos ook voor de afschaffing, maar dan als ouder. Koos jij dit omwille van je ervaring met huiswerk?
BeantwoordenVerwijderenIk koos dit inderdaad omwille van mijn eigen ervaringen met huiswerk. Maar ook door ervaringen van mijn broer en zus en vroegere klasgenoten.
BeantwoordenVerwijderenDag Lotte
BeantwoordenVerwijderenErgens ben ik het met je eens dat huiswerk volledig zou mogen afgeschaft worden maar dan enkel en alleen in het lager onderwijs en in het beroepsonderwijs.
In aso- en tso-richtingen is huiswerk volgens mij echt wel een noodzakelijk kwaad naar de vorming toe op hoger en universitair niveau.
Ik vind jouw waarde die je gekozen hebt een hele mooie en volg je daarin volledig.
Dag Lotte!
BeantwoordenVerwijderenOok ik koos deze casus. Ik deel dus dezelfde mening. Zeker over het feit dat de afschaffing een hele "verademing" zou zijn voor zowel kind als ouder. Zoals je het zelf beschrijft geen "het-huiswerk-moet-nog-af-stress" meer. Door de afschaffing zullen vele gezinnen wat minder stress en frustraties hebben over het gedoemde huiswerk. Ze krijgen hierdoor meer tijd voor het gezin zelf. Ook ik kan deze ervaring delen door de dingen die ik zie bij mijn broers en zussen.
Groetjes Shani
Ik begrijp je stelling wel, maar uit mijn ervaring zou ik huiswerk niet helemaal afschaffen.
BeantwoordenVerwijderenOp school is iedereen gelijk en krijgen tragere leerlingen niet altijd voldoende tijd. Door thuis aan taken te werken, op eigen tempo, kunnen ze beter volgen in de klas.
Dit mag echter niet veel zijn en zeker het kind en zijn ouders niet overbelasten.
Mijn mening over huiswerk is eigenlijk tweezijdig. Aan de ene kant is het veel te stressvol voor de kinderen en hun ouders, ze hebben niet voldoende vrije tijd of gewoon tijd om met hun familie te zijn. Maar anderzijds heeft huiswerk ook voordelen: de ouders krijgen de tijd om over het schoolleven van het kind te horen en eventueel achterstanden of problemen op te merken. Het is ook een tijd voor individuele aandacht voor het kind. Ik zou daarom kiezen voor een compromis: Het huiswerk niet volledig afschaffen, maar wel beperken tot kleine en/of creatieve opdrachten.
BeantwoordenVerwijderenIk ben van mening dat als het huiswerk afgeschaft wordt dit voor iedereen is, of het kind nu moeilijker mee kan in school of niet.
BeantwoordenVerwijderenEn anders zou ik zeggen leuke en creatieve opdrachten voor elk kind.
Ik was echt verrast toen ik jouw gekozen waarde zag staan. Ik heb ook voor eerlijkheid gekozen als belangrijke waarde in het omgaan met mensen. Je hebt er zoveel aan als je eerlijk bent tegen zichzelf en vooral tegen anderen. Het is de moeite waard om eraan te werken! Veel succes verder
BeantwoordenVerwijderen