zondag 31 januari 2016

Mens en medemens

Je keuze rond 1 waarde.  Je legt uit waarom die waarde absoluut noodzakelijk is in relaties tussen mensen.
De waarde die voor mij het allerbelangrijkste is en waarmee alles valt of staat in 
een relatie is: eerlijkheid. Eerlijkheid tegenover jezelf, maar ook, en vooral tegenover anderen. Men zegt wel eens: eerlijkheid duurt het langst. Wel daar sta ik volledig achter. Onder eerlijkheid versta ik dat men respect heeft voor de ander, zijn of haar ideeën, opvattingen en noden. Maar ook dat men niet steelt, liegt en bedriegt. Dit alles komt de samenhorigheid ten goede. Een relatie die gebaseerd is op eerlijkheid kan tegen een stootje. Men kan alles aan elkaar vertellen, zowel positieve als negatieve dingen, zonder zich te moeten afvragen of dit wel ok is. In een gezonde relatie moet men ook niet altijd ja zeggen. Men kan er zonder probleem nee zeggen en eerlijk eigen grenzen aangeven.


Het respect en de eerlijkheid moet uiteraard van weerszijden komen, anders komt dit de relatie op termijn niet ten goede.

Wie eerlijk is, heeft een sterker zelfrespect en wordt ook door anderen vertrouwd.


Je gekozen casus. Je geeft je eerste mening op jouw blog. Verder lees je de meningen van medestudenten over deze casus. Deze meningen kunnen je helpen bij het verder nuanceren en beargumenteren van je mening.

Gekozen casus: Klasse Huiswerk

Wil je zelf het artikel eens lezen dan vind je hieronder de link:

Wat mij betreft mag huiswerk onmiddellijk afgeschaft worden. Ik deel hiermee de mening van kinderpsychiater Marina Danckaerts die meent dat men in school een moment zou moeten voorzien waarin de kinderen de tijd hebben om de leerstof te studeren en te oefenen. Af en toe een creatieve opdracht voor thuis vind ik wel ok. Dat kan zowel voor de ouders als voor de kinderen nog een leuke activiteit zijn.

De kinderen zitten al de ganse dag op de schoolbanken en verdienen het dan wel om daarna te ontspannen en niet onder druk te staan. Kinderen die het moeilijk hebben om te leren, kunnen zich dan ontspannen en zich bezighouden met dingen die hen wel interesseren of dingen die hen wel goed lukken. Hierdoor hebben zij niet steeds een faal ervaring. De kinderen die graag en goed leren en meer uitdagingen willen, zoeken die dan zelf ook wel op door boeken te lezen, educatieve spelletjes te spelen, …

Geen huiswerk meer, betekent voor vele gezinnen een herademing; geen ‘het-huiswerk-moet-nog-af’-stress meer, gezellig samen bezig zijn met de kinderen, allemaal gezellig samen in de zetel naar tv kijken, meer tijd voor leuke hobby’s, … Alleen maar voordelen dus.

Je mening omtrent deze casus door het ethisch model uit de cursus erop toe te passen.

Het ethisch model bestaat uit negen elementen:
- Twee voorwaarden
·         Grondhouding aannemen
§  Mijn mening is gebaseerd op mijn eigen visie, aangevuld met mijn inleving in de kinderen, ouders en leerkrachten. Ik aanvaard de eigenheid van de kinderen die elk op hun eigen manier de vrije tijd kunnen invullen, de ouders die ontlast worden en de leerkrachten die erop toezien dat de kinderen de leerstof voldoende onder de knie krijgen.
·         Dialoog voeren
§  De eindbeslissing hieromtrent moet genomen worden in overleg met alle partijen. Iedereen moet de kans krijgen om gehoord te worden en zijn/haar mening te verdedigen.

- Vier aandachtspunten
·         Situatie analyseren
§  Iedereen moet op de hoogte zijn van alle voor- en nadelen, van alle elementen die invloed hebben op het leergebeuren.
·         Zoeken naar handelingsmogelijkheden
§  Creatief nadenken over oplossingen of voorstellen waarin alle partijen zich kunnen vinden.
·         Motieven verhelderen
§  Iedereen krijgt de kans om zijn standpunt te verdedigen. Zowel positieve als negatieve ervaringen/standpunten moeten besproken worden.
·         Effecten inschatten
§  Zowel op korte als op lange termijn kijken welke de resultaten van de beslissing zullen zijn. De kinderen die vlot meekunnen op school, zullen geen of weinig invloed ervaren van het afschaffen van huiswerk. De kinderen die het moeilijker hebben, kunnen misschien aangepaste kleine taken meekrijgen, die op een speelse en leuke manier kunnen uitgevoerd worden.

- Drie evaluatiemomenten (dit is de kern van de ethische reflectie)
·         Intuïties uitspreken
§  Huiswerk is in de meeste gezinnen een noodzakelijk kwaad: de kinderen zijn moe, hebben er geen zin in, willen spelen, hebben zich al de ganse dag moeten concentreren. De ouders zijn ook moe, hebben er ook geen zin in, willen leuke dingen doen in plaats van te sakkeren omdat het huiswerk niet vlot. Dit alles leidt tot onnodige spanningen en frustraties. Het kan ook anders.
·         Normen verduidelijken
§  Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden over het wanneer, hoe, waar de kinderen dan wel de leerstof oefenen en instuderen.
·         Waarden evalueren
§  Huiswerk afschaffen is goed voor de kinderen en ouders die het als een last zien. Gezinnen waar het huiswerk belangrijk is, kunnen op hun manier een invulling geven aan het huiswerk.


Bronvermelding:

Beerens, N. (2015). Huiswerk afschaffen? [online artikel]. Afgehaald van website https://www.klasse.be/3609/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten